Најшире прихваћена дефиниција
цивилизације описује је као друштвени поредак који се састоји од међусобно
повезаних елемената попут моралне традиције, културе, политичке организације и
економије. Ако је нешто друштвено – односи се на заједницу а
не на издвојеног појединца, а ако је поредак – односи се на
хијерархијску структуру а не на анархију. У том смислу, иако наш свет познаје
бројне облике цивилизације, корен им је увек заједнички. На овом месту
позабавићемо се традиционалним цивилизацијским вредностима и модерним
парадоксима који су данашњу цивилизацију сасекли баш до корена. Уједно
указујемо и на пут оздрављења и метод обнове цивилизацијског поретка кроз
обнову основних цивилизацијских вредности.
Родољубље и патриотизам су од
освита цивилизације сматрани за врлине људи који живе у заједници. Овим
терминима описује се лични осећај идентификације са одређеним народом и/ли
државом којим се појединац надовезује на заједнички корен и стреми ка заједничкој
будућности. На тај начин се врлине, постигнућа и херојства једне заједнице деле
међу свим њеним члановима, али исто тако и колективни порази, посрнућа и греси,
постају и лични изазови. Племенитост ове идеје огледа се у личном примеру,
охрабрењу и подстицају на делатну и жртвену љубав према ближњем.
Врлине, као и греси, јесу личне
одлике појединца, али то не значи да не могу уједно бити и карактеристика
заједнице. Примере можемо наћи у сваком аспекту живота. На пример, у школи
учитељи проблематичне ученике премештају поред примерних или у боља одељења,
како би се њихови лични недостаци поправили у заједници која цени врлине. У
породици, сви родитељи страхују да им дете не упадне у лоше друштво, да га не
поквари некаква огреховљена групица. Таква заједница може да буде и интересна
група, попут мафије која ће свуда око себе сејати грех и страдање или, пак,
удружење уметника које ће ширити племените идеје. На крају крајева, једна те
иста група може бити некад искварена а некад врлинска заједница, као на пример
држава. Да наведемо само неке од многих примера довољно је истаћи државе
врлинских друштава у временима Теодосија I, Стефана Дечанског, Ђурђа
Бранковића, Петра Карађорђевића и других, док су се моралним каљугама показале
државе Владимира Лењина, Фрање Туђмана, Била Клинтона и других.
То, наравно, не значи да су у
доба Немањића сви људи били врлинскога живота нити да у Брозово време није било
праведника, већ указује на друштвени образац према коме се оријентише цела
друштвена заједница. Са једне стране имамо пример где се за образовну парадигму
узима јеванђељски задатак: „Будите савршени као што је савршен Отац ваш
небески“ (Мт. 5, 48), а за другу: „Ево Сатане, вечног побуњеника, првог
слободомислећег и еманципатора светова“ (Бакуњин, Бог и држава).
Разлика је у томе што су православни владари знали да је њихова Богом поверена
дужност да свима у својој држави обезбеде услове да, ако желе, дођу до „познања
Сина Божијег, до савршеног човека, до пуне мере Христовог раста“ (Еф. 4, 13),
док неврлински владари верују да је сваки човек сам себи бог а та безбожна
заједница извор суверенитета (Америчка декларација о независности 1776;
Декларација о правима човека и грађанина 1789; Сатанистичка библија 1969). Но,
да би се одређена заједница оценила као врлинска или неврлинска, потребно је
пронаћи друштвени консензус о томе шта су заправо врлине а шта греси.
У друштвеном смислу, родољубље и
патриотизам су сматрани за врлине све до појаве такозваних левичарских идеја и
идеологија чија је основа одлика увек била екстремни индивидуализам.
Индивидуализам се код њих не односи на интегритет уникатне и слободне личности
већ на нивелисање друштвених вредности и нихилизацију државне заједнице.
Друштвена индивидуализација не промовише посебности уникатних личности већ
атомизацију друштва кроз промоцију једноумља и укидање хијерархијских односа.
Левичарски идеал је анархија којом се пориче да у људској природи постоји
призив на заједничарење, као и потреба за редом и поретком који се достижу кроз
подвиг и борбу. У свом крајњем облику свака идеологија која кроз свој
индивидуалистички поглед на свет пориче боголикост човека своди се на
анти-тријадолошку јерес. Тога ради је питање да ли су нам родољубље и
патриотизам врлине или нису, уједно и показатељ да ли се идентификујемо са
народом као врлинском заједницом или са „вечним побуњеником“ и разделитељем.
У XIX и XX веку као највећи
противник врлинског образовања државне заједнице појавиле су се политичке
партије, свих идеолошких оријентација. Политичке партије су прве легализоване
ускоинтересне групе које су се у јавном животу државне заједнице издвојиле
изван општих народних интереса. Ако државну заједницу замислимо као један
организам, у коме је интерес сваког његовог дела да организам у целини буде
здрав, улога политичких партија је улога паразита. Не постоји ниједна држава на
свету, чак ни једнопартијска, у којој је забележено да је нека политичка
партија свесно радила у интересу целог народа а не у интересу партије. Ниједна,
никад, ни случајно. Странке по својој природи растурају народно заједништво и
пружају могућност политикантским вуцибатинама да се крију иза народних врлина.
Проблем политичких партија никада
није решен, а наша цивилизација сада великим корацима улази у XXI век у коме
нас чекају нова искушења попут такозваног Big Tech-a, вештачке
интелигенције, надзора, контроле и манипулације информацијама, јачање
технократских елита као и континуирано пропадање националних држава. Ако у
борбу са овим изазовима улазимо под вођством каријерних политичара којима је
интерес партије и лични профит изнад сваке врлине – пред нама је тежак пут.
Политичари који немају проблем са
корупцијом, урушавањем институција, загађивањем природе… који су сервилни у
односу са међународним банкарима а бахати и нељубазни према свом народу, који
су у време рата били дезертери а после рата патриоте… без обзира на то колико
се издавали за родољубе, нису ништа друго до аутошовинисти. Суштински, без
обзира колико се неко огртао државним заставама, певао родољубиве песме,
твитовао, постовао… док урушава јавне институције он је највећи непријатељ
државе и народа. Врхунац аутошовинизма је корупција јавних институција
која се у органском смислу може поредити искључиво са канцером.
Пошто је проблем будућности
заправо системски проблем, не може се очекивати решење проблема кроз смену
партија на власти или кроз идеолошка лутања између левих и десних. Једино
православна монархија, као антисистемско решење, може понудити одговоре на савремене
претње и изазове. Владар који живи црквеним животом, врлински васпитан за
подвиг и борбу, који не зависи од изборних кампања и подршке међународних
мешетара, који зна за стид и образ, може да буде морални стуб јединства и чувар
традиционалних вредности свог народа. Уместо да стреми остварењу партијских
интереса, православни монарх може да гледа дугорочне интересе народа. Такав
владар би био изнад партијских подела и представљао би тачку сабирања народа.
Његов једини интерес био би да јавне институције функционишу и врше своје
дужности „ни по бабу ни по стричевима“, односно не према мерилима партијских
програма већ према мери народних врлина.
Такав Владар може да се појави
само у народу коме су родољубље и патриотизам личне и народне врлине присутне у
друштвеној свакодневници. Народ коме се родољубље исказује кроз васпитање деце
на хришћанском моралу и неговање самосвојне културе, а патриотизам кроз
домаћински однос према државној економији и чување друштвених институција од
корупције и партократије може да подигне генерацију часних домаћина. Такав
народ свог Краља сам издиже изнад дневне политике, како би тамо био сигуран од
партијских паразита. Краљ и домаћин у таквом друштву деле улогу старатеља
народне ползе. Као што домаћин управља својом кућом заједно са осталим
члановима породице, тако и Владар као арбитар и модератор јавних институција
домаћински се стара о народу и држави. Њему држава није приватно власништво већ
лична одговорност онога који држи институције власти
према ономе који задржава (2. Сол. 5, 7).
Поводом 104. годишњице мученичког пострадања Александра Ивановича Дубровина
(14. април 2025.)
Немања С. Мрђеновић, презвитер