Tuesday, December 27, 2022

О органском схватању државе и демократије

Онај ко жели да тачно разуме суштину државе, политике и демократије, мора на самом почетку да одбаци вештачке измишљотине и лажне доктрине. Тако је, на пример, бесмислено тврдити како су, тобоже, сви људи „разумни“, „по природи добри“ и „лојални“; живот сведочи о супротном. И треба бити потпуно слеп па то не видети, или бити окорели лажов и то лицемерно порицати. Исто тако је лажна доктрина да право гласа треба дати људима независно од њихових унутрашњих особина и квалитета - независно од њихове свести о правима. Велика је заблуда да се, наводно, државни интерес састоји из збира појединачних интереса, и да се на такмичењу и компромису центрипеталних сила може градити здрава држава. Слепа је предрасуда да се милион лажних мишљења може „сабити“ у једну „истину“: или да ,,поштено“ пребројани „слободни“ гласови могу да укажу на истинско добро народа и државе: јер није довољно само „поштено“ бројати, већ треба бројати управо поштене и разумне гласове, а не партијске листиће. 

Дакле, живот државе се не уређује аритметички већ органски. Сами људи који учествују у животу нису апстрактни „грађани“ који држе празне листиће у рукама, већ живе личности, телесно-душевно-духовни организми; њима је потребна слобода коју траже, али они морају да буду и достојни те слободе. Гласачки листић може да попуни свако; али да одговорно размишља о потребама државе и њеном функционисању - не може ни издалека свако. Човек учествује у животу своје земље као живи организам, који и сам постаје живи орган државног организма; он учествује у животу своје државе на најразличитије начине - физичким радом, ношењем оружја, подношењем оскудица, напора и патњи војничког живота; својом лојалном вољом, верношћу срца, осећањем дуга, поштовањем закона (читавом својом приватном и јавном свешћу о правима). Он гради државу инстинктивном и духовном преданошћу, својим породичним животом, плаћањем пореза, службом и трговином, културом и стваралаштвом, чак и угледом свог личног имена. 

И никако не у смислу да је држава нека врста тоталитарног „Левијатана“, да је она „све у свему“, да она све гута и све поробљава; већ у смислу да ,,ткиво државног бића" расте из органског живота свих њених грађана. Сваки индивидуални злочин се одиграва „у ткиву“. државе, наноси јој штету и уништава њену живу природу; и свако добро, племенито и културно деловање грађанина одвија се у ткиву државе, гради и јача њен живот. Држава није апстракција која лебди изнад својих грађана, или некакав „општи угњетач“, као онај медвед из бајке који седне на станаре кућице и све их згњечи. Држава се не налази ,,тамо негде" изван нас (влада, полиција, армија, пореска управа, чиновнички апарат); не, она живи у нама, као ми сами, јер смо ми, живе људске личности, њени „делови“, или „удови“ или „органи“. То учешће се не може свести на спољашње ствари и спољашњи поредак“; оно укључује и наш унутрашњи живо. А то „укључивање" се не своди на то да ми ништа не смемо", а да ,,држава сме све"; да смо ми робови, а држава робовласник; да грађанин мора да живи по принципу ,,шта желите?". Нипошто. Тоталитарно изопачење је појава болесна, бесмислена и преступна од самог почетка. У државу су укључена (граде је, јачају, потресају, усавршавају или, напротив, руше) сва слободна, појединачно-иницијативна, духовно-стваралачка, унутрашња расположења и спољашња деловања грађана. Да погледамо то на живим примерима. 

Тако, самоиницијативна пожртвованост грађана може помоћи армији да победи у рату и спасе државу (северно-руски градови и жители Нижњег Новгорода у смутно доба). Паника становништва у време рата, поплаве, земљотреса, епидемије - могу нанети држави непоправљиву штету. Политичка клевета, која поткопава поверење у законитог владара, удаљава овог од срца грађана, изолује га и уништава државу (према правилу: ,,Убићу пастира, а овце ће се разбежати"). У земљи где грађани војну обавезу доживљавају као част, као право, као племениту службу - мобилизација протиче сасвим другачије него тамо где људи ,,секу прсте, ваде зубе, у царску службу не иду". Чиновник који поштено чува ,,државну копејку", гради своју државу; чиновник који говори себи под нос да је ,,државна благајна" крава која лута, коју само ленштина не музе“ - непријатељ је своје земље и своје државе. 

Онај дан када патриотске оданости нестане у срцима људи биће кобан за државу (фебруар-октобар 1917). Политички организам има пре свега душевно-духовну природу: народ који је изгубио осећање духовног достојанства, који је лишен одговорности и смисла за разумевање државе, народ који се одрекао поштења и честитости неизбежно ће изгубити своју државу. Није узалуд речено: „Светом се управља из дечје собе“, јер васпитање грађанина почиње управо са дечјом собом, да би се наставило у школи и завршило на академији. Појам грађанина је незамислив без духа и свести појединца о његовим правима: зато гласачки листић духовно неразвијеног човека не може бити пуновредан; човек са недовољном свешћу о правима наносиће штету држави на сваком месту - неиспуњавањем својих обавеза, произвольним преувеличавањем својих права, свакојаким кршењем прописа, разним преступима, подмићивањем и проневерама, корупцијом и шпијунирањем. То није грађанин већ издајник, продана душа, отеловљено лицемерје, неухваћени лопов. За какво гласање је он способан? Кога он може да ,,изабере" и за шта њега могу да бирају? Шта он зна о пословима државе? Није бадава речено: „град се држи на десетини праведника"... 

Држава никако није ,,збир“ свих појединачних претензија, или компромис личних жеља или равнотежа ,,класних" интереса. Све те жеље и интереси су кратковиди: у њима нема сагледавања које би обухватало и државну ширину, и историјску даљину. Онај ко је навикао да стиче и да се богати, мисли само на „своје“ и не схвата да грађанин мисли о општем. Држава почиње управо тамо где постоји опште, то јест, нешто од важности за све, што све уједињује; што ће или одмах имати сви, или неће имати сви; а ако га неће имати, онда ће се све распасти и срушити, расути као песак. 

Од важности за све је општа безбедност живота; национална армија; часна полиција; правичан суд; поуздана и мудра влада; државна дипломатија; такве су школе, путеви, флота, академије, музеји, болнице, санитарна служба, правни поредак, свакојаке спољашње погодности и поштовање личних права. Ако су то жеље „појединаца" - онда којих? Ако је то класни интерес, онда које класе? Ни једне одређено. Коме је то потребно и корисно? Свима јер је то опште; у општем су ,,сви једно“. И док свако буде мислио само на себе и желео само за себе, он неће о томе размишљати и неће томе тежити. И онда ће, пошто се не ради о грађанину већ о сопственику и лопужи, и његово гласање о државним стварима бити само трагикомичан неспоразум (Уставотворна скупштина 1917!). 

Државу чини народ којом управља влада; влада је позвана да ради у име народа и да из њега црпи своју животну снагу; народ мора то да зна и разуме, и да уложи своје снаге у заједничко дело. Истинско учешће народа у животу државе даје овој њену снагу. У томе је демо-кра-тска снага истинске државности. Реч „демос" значи народ, реч ,,кратос“ изражава силу, власт. Права држава је ,,демократска“ у том смислу што она црпи из народа своје најбоље снаге, а њега стимулише да у пуној мери учествује у њеној изградњи. То значи да се мора вршити непрестани избор тих најбољих снага и да народ мора да буде способан да гради своју државу.

Не треба мислити да је сам начин тог избора најбољих снага нађен једном заувек и да је он, наводно, примењив у свим земљама и код свих народа. Сваки народ, у ствари, у свакој фази свог живота може и мора да проналази начин који њему највише одговара и имитирање може овде донети само сумњиве или чак погубне резултате. 

Ако до те квантитативне селекције не дође, земљом ће управљати неспособни, или, просто, порочни елементи, што мора довести до пропасти државе. А ако народ није у стању да гради државу како треба, било због политичког бесмисла, или тежње појединаца за богаћењем, или због апатије, или због моралног суноврата - онда ће држава или пропасти, или ће почети да се гради по типу „установе“ и „старатељске институције“ (види Н.З. 40-41). 

Из овога се може извести следећи закључак: механичко, квантитативно и формално схватање државе, које налази своју реализацију у западним демократијама, није ни једино могуће, ни исправно. Напротив, оно крије у себи велике опасности; оно не чува органску природу државе; оно одваја јавно право човека од његових квалитета и способности; оно не уједињује грађане у ономе што је Опште, већ тера на компромис њихове користољубиве гласове. Зато таква форма ,,државности“ и „демократије“ не обећава Русији ништа добро и не треба је ни позајмљивати, ни понављати. 

Русији је потребно нешто друго, ново, квалитативно и стваралачко. 

Иван Иљин

(,,Наши задаци", 116, 30. октобра 1950.)

Sunday, December 25, 2022

Димитрије Љотић о србском народу

 



Живот српског народа је у ствари непрекидна борба Христа са оним што је нехришћанско. А његова је мисија да помогне хришћанском соку да извојује победу над нехришћанским соком.
Много волим воће, и то не само плод воћа него и воће као биљку. Сам сам посадио велики број воћака. И увек сам мислио каква се борба води у воћки између питомих и дивљих сокова. Сок дрвета је исти као и крв код нас. И дрво има своју душу само та душа није као и код нас, али је ипак нешто што дрво рзликује од мртвог камена. И знате каква се борба води? Тек ако посматрамо интроспективно борбу у нама, тек тада можемо бити свесни борбе између дивљих и питомих сокова у воћки. Таква борба се одиграва у свима нама: борба Христове гранчице и дивље подлоге.
Мислим да је ово довољно јасно и увек се морамо чувати да у нама не буде дух плитког и спољњег - површинског ,,празнословља". 
Дакле, најкраће схваћена историја српског народа јесте борба између хришћанског и нехришћанског сока. А смисао историје српског народа је да помогне да Христова гранчица победи нехришћанску подлогу. У том случају неће ни у једном народу бити на његовом дрвету крупног и тако слатког сочног воћа као на дрвету српског народа, ако српски народ успе да уништи дивље леторасте.
Та борба није завршена. Њен завршетак може бити двојак: да победи Христова гранчица или пак да је нестане. Борба ће стално трајати и изгледа да је у данашње време она добила најтрагичнији и најживљи изглед. Она је дошла у апогеју (највишу тачку).

Димитрије В. Љотић
(,,Светло Истине")

Thursday, December 22, 2022

Политичка суштина органског схватања


Свако иоле заинтересован политичком историјом Европе зна да је пресудан моменат у њеној новијој историји Француска револуција. Од тог догађаја политичка историја, уколико се тиче континенталне Европе, под пресудним је њеним утицајем. Сетимо се само некритичних хвалоспева њој у нашим предратним медијима са циљем одржавање њеног култа о свакој њеној годишњици: површно су набрајани њена постигнућа и допринос "прогресу", а занемариване њене велике жртве и крвави погроми, као и слабости политичког система који је собом донела и наметнула европском континенту па и шире. Потпуно је изостајала објективна критичка анализа система који је донела. Од њега је створен фетиш и табу у који се не дира; откровење у које се не сумња и пакет који се никада потпуно не отвара и распакује. Систем у чију се друштвену корисност априори мора да верује. Сваки покушај његовог темељнијег испитивања или исправљања се жестоко и концентрисано осуђује и напада, као скрнављење ,,светиње над светињама".

А поштени истраживач, коме је стало до истине, баш од темељне анализе политичког и друштвеног система мора да пође да би до истине дошао. Стога пођимо од чињеница које нико не може да оспори. Француска револуција је буржуаска, тј. малограђанска револуција и тај њен основни карактер и порекло, не могу се порећи. И заговорници Француске револуције, суочени са том чињеницом, то и неће порећи, изузев што у својој пропаганди све нерадије то сами помињу, да нас не би подсећали на њено непопуларно класно порекло, а тиме и будили нашу позорност на класну обојеност њених последица и поретка који је донела. Дакле, она је класна револуција, као и комунистичка. Подигнута је из класних интереса, за промоцију, афирмацију и остварење интереса одређене класе и стварање друштвеног поретка који ће превасходно њеним интересима служити. И по своме пореклу, нема никакве разлике између Француске и комунистичке бољшевичке револуције - обе су класне, мада је по своме циљу комунистичка у предности, јер наводно стреми, ,,бескласном друштву", док малограђанска таквих амбиција нема и свога класног карактера и интереса се ни у пројекцији будућности не одриче. А ако је до злочина који су их обе обилно пратили, онда је комунистичка, као временски млада, само могла да се угледа и копира их из Француске револуције, а никако обрнуто.
Наравно, знамо да се револуције не догађају случајно и спонтано, да оне имају своје корене у претходном стању и да у позадини успешних револуција стоји добра завереничка организација. Примајући критику претходног друштвено-верско-политичког поретка која се обично наводи као повод за Француску револуцију, мада у њој има много револуционарне и пост-револуционарне пропаганде, хтели би да укажемо на духовно-идејне мотиве револуционара, мотора и руководства револуције, из којих се опет јасно виде класни карактер и циљеви револуције.
Под видом и слоганима борбе против привилегија високог клера и свештенства нападнута је и крваво гоњена црква. У ствари нападнут је духовни и сакрални темељ претходног друштва и утицај хришћанског морала на друштвене норме и поредак. Рушењем ауторитета цркве, ,,срушен" је и хришћански Бог, као Отац свих људи и духовна глава људске породице, Творац и утемељач органског поретка целе Васионе. У јеку револуције револиуционари су пропагирали и конкуретну религију са ,,Врховним бићем" и другим својим секуларним сурогатима. Свему томе претходила је и предреволуционарна агностичка и атеистичка пропаганда. А крајњи циљ свега било је такозвано ,,ослобођење човека" - појединца од стеге цркве и хришћанског морала; његово изопштавање из органске целине друштва и његових природних друштвених обавеза. Човек је, како се каже, друштвена животиња, рађа се и стасава у породици и цео свој век живи у друштву, ,,ослобађати" га природних и моралних обавеза које се из тога односа рађају, значи рушити саме темеље таквог друштва.
И сада је питање у ком циљу се човек ослобађа сваке друштвене стеге и обавезе? Да тражи сопствену срећу и следи свој лични интерес, кажу нам револуционари. И где су у свему томе изражени класна ,,жица" и класни интерес? Срушена је природна друштвена солидарност, као начело кроз које појединац остварује и свој лични напредак и срећу и место тога људска себичност истављена као идеал (homo homini lupus), што се логично продужава и у право малограђанштине као класе да себично следи и остварује свој класни интерес и отворило пут бездушној експлоатацији ,,човека човеком". А постављен је, између осталога, и темељ утицају и владавини новца, и каснијем процвату либералног капитализма, јер је у претходном друштву, хришћанима забрањивано зеленаштво, тј. зајмљење новца под интерес; револуција је легализовала и легитимизовала интерес на новац и тиме огромно проширила употребу, улогу и утицај новца и кредита у друштву.
Из ,,ослобођења човека" родио се и индивидуализам као његово рационално и филозофско оправдање и утемељење, а овај је опет изродио друге пошасти малограђанског друштва, суверени рационализам и веру у непогрешивост и сверазумевање људског разума и поред све његове очигледне ограничености; секуларизам, профану и световну веру, која потискују сваки религијски и свештени уплив на друштво, а црквени утицај - у најбољу руку - своди на зидине цркве (дакле, пракса коју су комунисти копирали и преузели из грађанског друштва, додавши јој бољшевичку суровост); хуманизам, лажну и хипокритску бригу о човеку и добру других људи, као да себичан човек може то против своје праве природе. Све ово заједно породила је сувереног и себичног човека појединца, аутономног и субјективног 'морала', који пошто је Бога протерао и никакав морални ауторитет над собом нема нити признаје - сам попет на пједестал људског божанства, постао човеко-бог насупрот Бого-човеку, Христу, чији свемоћни политички прототипи шетају кроз недавну историју и нашу савременост - као Стаљин и Хитлер, а сада и председници Клинтон и Буш.
Наравно, малограђанска Француска револуција морала је изградити и свој политички систем; систем који ће не само да служи њеним класним циљевима, већ и да те класне интересе подржава и одржава их трајно свежим и актуелним, и онда када се они не виде или их није лако уочити, иако се о њима давно јавно престало да говори. Тај систем је тзв. представничка демократија; систем заснован на низу махинација, лажних премиса и оним што би се данас назвало орвеловски 'double speak'. Изум представничке демократије је политичка партија. До Француске револуције није се знало за политичке партије у данашњем смислу. Уколико се одлучивало на скупштинама у њима су биле заступљене природне стратификације тадашњег друштва - свештенство, племство, плебс или трећи сталеж, итд. Ако ништа друго, ови природни представницл својих сталежа, могли су са дубоким познавањем да говоре о својим проблемима у оквиру решавања општих и ширих питања.
Политичке партије су потпуно вештачке творевине, без стварних веза са било којим видом живота, које окупљају људе на теоријски скованим и животом непровереним политичким програмима, а практично имају врло важну улогу и моћ у представничкој демократији. Само оне могу да кандидују људе за посланике, а Изабрани кандидат, мада номинално представља Изборну јединицу у којој је Изабран, у скупштини мора да следи партијски програм и поштује њену дисциплину. Пошто партија у ствари из свога чланства бира кандидате за посланике, они врло често имају мало стварне везе са средином коју треба да представљају и њеним општим проблемима, поготову оним стручнијим и сталешким. Кандидати су најчешће из слободних професија, понајвише правници, а готово увек професионални политичари. Неретко су кандидати потпуно наметнути странци за средину коју треба да представљају. Стога на Изборима побеђује онај кандидат, без обзира на своје стварне људске квалитете, који уме најбоље да се маси представи, тј. најбољи демагог међу њима.
Цео изборни систем представничке демократије пати од нестручности, како кандидата, тј. изабраних посланика, тако и од бирача по изборним јединицама заснованим једино на географској подели. А најтежи и најкомпликованији друштвени проблеми су обично специфични и стручни, па је и за њихово успешно решавање потребно њихово непосредно и стручно познавање, а и приврженост њима. Како један професионални политичар, био он и из средине коју представља, може успешно да заступа и решава сталешке проблеме радника, сељака или неке посебне слободне професије? Чак и у најбољем случају, не тако добро као директан представник тога сталежа који његове проблеме интимно познаје; тј. никада тако добро као што би представљали сељак - сељаке, радник - раднике, а књижевник - књижевнике, а што би се постигло сталешком скупштином у једном природном и органском друштвеном поретку.
Поред тога што су саме политичке партије вештачка творевина, оне уносе вештачке и неприродне поделе у друштва и народ. У сваком људском друштву постоји извесна природна подела и латентан сукоб посебних Интереса који се превазилазе националном свешћу и друштвеном солидарношћу. Тим латентним поделама партије додају своје вештачке идејне и партијско-програмске деобе које су најчешће жешће и далеко страственије и загриженије од свих природних заједно. Поред тога што су потпуно непотребне и штетне, општа одлика партијских подела је скретање позорности друштва са главног на споредно; са општег на посебно; са крупног на ситно; са општенародних проблема на партијске. Вештачко цепање народа уздуж и попреко и уситњавање државне и народне политике и њено свођење на политиканство; постаје кошмарно 'невиђење шуме' пред призором треперења њеног лишћа.
Ваља до краја раскринкати ону да се кроз тзв. представничку демократију изражава воља народа и да је демократија оно што јој реч значи (demos - kratos = тј. влада народа). И у старим и искусним најдемократскијим режимима, као напр. британском, широке бирачке масе, могу евентуално са извесним знањем да се изјасне о ономе што их непосредно погађа, напр. висини такса, где желе да који проценат државног буџета иде, итд.; о високим начелима и циљевима националне и државне унутрашње и спољне политике, чак и британски прилично информисан електорат мало зна, да не говоримо о непредвиђеним збивањима о којима чак ни политичари не знају, чија решења остају у потпуности у домену актуелне владе. Зато су и попришта изборне борбе колика ће такса да буде и да ли ће здравство да остане у државним рукама или ће да се приватизује. О томе одлучују Избори и томе су посвећени избори манифести партија, а странка која победи, морално је обавезна да евентуално испоштује своја изборна обећања, мада се и она, под притиском конкретних збивања, понекад и крше. Али зато и британска влада иде у илегалан рат против СРЈ, не консултујући народ, па чак ни свој представнички парламенат у коме има већину; или као што је био случај са интервенцијом у Авганистану, пошто је оружје већ ангажовано, све прође са један дан дебате у парламенту, који нема никакве дискреције одлучивања, већ само разговара о ономе што се већ десило. Или као што је г. Блер увелико учествовао у припремама Бушове интервенције у Ираку, мотивисане лажним поводима, а потом загазио у врући рат, и поред жестоко израженог противратног мишљења већине народа, и то учинио не консултујући ни народ ни парламент у коме има огромну већину.
Дакле, и у најбољим примерима представничке демократије, народ се донекле пита о релативно ситним стварима, али не и оним крупним И најважнијим. Нема сумње да је најдиректнији израз воље народа референдум. Али тај начин је прослављени велики лидер западних демократија, госпођа Тачер, назвала референдум ,оруђем и средством диктатора'. Зашто? Прост одговор је да тај начин обилази тзв. народне представнике, односно олигархију професионалних политичара створену кроз политичке странке, којој већинска странка на власти командује, и одлуку враћа непосредно народу. А то је анатема за замисао и ,мицу тракалицу' представничке демократије.
Замисао је: народ се консултује сваких 4-5 година по релативно ситним питањима која га директно погађају. Политичка партија која победи морално је обавезна да своја обећања по тим питањима евентуално одржи. Даном избора народ је своју вољу за одређени период предао својим изабраним представницима, а влада са њима у парламенту, одлучује о свим питањима народне и државне политике, како о оним о којима је на изборима консултован, тако и оним важнијим о којима није питан. У међувремену, док живот једног парламента траје, народ нема апсолутно никакву могућност, да састав тога парламента промени, или директно утиче на промену одлука владе. Ето, толико од воље и владе народа стварно долази до изражаја у представничкој демократији.
Да би се потпуно разумео класни карактер власти представничке демократије потребно је завирити у оно што класни браниоци овог система одмах крштавају теоријом завере. А ако сами они називају завером оно што несумњиво постоји, онда се и о завери, због разумевања система и целе истине, мора отворено говорити. Витална спона између видљивог система власти представничке демократије и малограђанске класе јесте невидљиво (или би бар невидљиво требало да буде) слободно зидарство или масонерија. Малограђанско-капиталистички карактер слободног зидарства није тешко утврдити и поред формалног ритуала који треба да истакне у први план изградњу добрих људских особина свога чланства. Модерно слободно зидарство родило се барабар са индустријском револуцијом. Француској револуцији је претходило пресађивање стотина слободно зидарских ложа из Енглеске у Француску. У позадини малограђанских револуција у Европи средином 19. века стајало је готово увек оно. Покушај револуције у Русији 1905., као и мењшевичка фебруарска револуција 1917. су слободнозидарског порекла. Ататуркова револуција у Турској, па и њено одржавање данас као малограђанско-секуларне муслиманске државе, несумњиво је дело масонерије. У капиталистичко-демократској Америци сваки шести Американац је слободни зидар. У светском финансијском и британском бизнис центру у Лондону, дејствује око 700 ложа. Популарно је позната крилатица да је масонство "good for business" и да се у његове редове регрутују превасходно имућни људи и предузетници или они повезани са бизнисом, мада масонство дејствује и у другим класама и друштвеним редовима (због ширине свога утицаја), где често има и посебну врсту ложа, а у циљу њиховог широког усмеравања према својим малограђанско-капиталистичким циљевима.
На нашем југословенском плану, речи су Дамјана Бранковића, предратног ,великог беседника' Велике ложе Југославије: „Демократија је чедо наше установе". Није тајна да је сав велики посао у предратној Југославији био у рукама масона. У Ненезићевој књизи ,,Масони у Југославији" види се да је у свим предратним владама у Југославији био знатан број масона, обично у кључним ресорима. Позната је и улога масона, на челу са Радојем Кнежевићем, у 27. марту. Такође је добро познато и документовано да су у освиту тзв. либерализације комунистичких режима у Источној Европи обнављане масонске ложе у тим земљама, те да су оне претходиле тзв. демократизацији и стварању вишестраначког система, као услову за политичко признавање тих држава од стране тзв. демократских земаља Запада. Чињенице о слободном зидарству као малограђанско-капиталистичком оруђу и инструменту могу се набрајати у недоглед. Надамо се да је за наш аргуменат довољно речено.
Својство масонерије битно за њено успешно деловање је тајност, нарочито тајност њеног чланства. Погледајмо само ову чињеницу. Ми данас знамо, захваљући Ненезићу који је то објавио из пропагандних разлога, да нам покаже моћ масонерије, колико је масона било у предратним владама, и ко су све они били, али то је историја и то се данас зна, а тада када су ти појединци са позиција моћи дејствовали и утицали, то се није знало. Из свега јасно је ово, странке на власти и појединци су се мењали, али у свакој влади масонерија је имала готово пресудан утицај, а често и самог председника владе.
Значи власт се привидно и спољашње мењала, али масонерија, њен дух и утицај, је увек била и остајала у власти.
Како се то масонерија нађе у свакој владајућој комбинацији? Прво, захваљујући тајности коју смо већ поменули. А онда захваљујући тој истој тајности, пошто се на власт у демократији долазило кроз политичке странке, инфилтрацијом - ако не и директним оснивањем - тих странака од стране масона. И опет се поставља питање - зашто тајност ако не, у најмању руку, због закулисних махинација и намештаљки. У предратној Југославији није било политичке странке без масона, у којима они нису имали значајну и видну улогу, обично као виђени и утицајни чланови главних одбора грађанских странака. Остварењу циља знатно доприноси и њена дисциплина. Масонерија никако није неко лабаво добротворно ни певачко друштво, каквим понекад хоће да се профанима представи. Припадништво масонерији има првенство над свим осталим припадништвима и чланствима, што значи да кад се у њу улази, сва остала чланства мора да се исповеде, па или од ложе одобре, или угасе.
С друге стране, масон ни у какво друго чланство не улази без одобрења ложе, што значи са њеним знањем и упутом да се у тој другој профаној организацији дејствује у њеном духу и смислу њених циљева. У политичкој странци шире деловање масона је 1) да странку одрже на тзв. демократском курсу, да је држе опредељену за систем представничке демократије и да начелно подржавају мит и култ, сакросантност и табу демократије, владавинског система најпогоднијег за промоцију и одржавање класно-капиталистичког интереса, моћи и власти малограђанштине; 2) да у програмима и конкретним потезима партије у које су секондирани дискретно заступају широке класне интересе малограђанштине; 3) да као мањина у главним одборима успешно делују по специфичним питањима, а у смислу широких циљева масонерије. Као мањина, они то постижу међусобним претходним познавањем, или где то није случај, распознавањем тајним знацима. Већ по масонском диктуму да је масон дужан да помогне ,брата' масона у свакој прилици, сви масони у једној иначе хетерогеној средини наступају сложно и здружено, мада за профане на изглед као независни појединци. Кад се томе дода да су они обично виђени и утицајни чланови неке странке или друштва, захваљујући често вештачки створеним и надуваним репутацијама, узајамним и међусобним ,гурањем' и пропагирањем браће, може се лако видети, како браћа масони од мањине и мањинског утицаја, праве већину. Јер у сваком друштву има доста неопредељених, па и поводљивих, који се опредељује према другима, према овом или оном ,паметном' или ,добром' човеку, итд. 
Тако углавном делују масони у свим профаним друштвима и срединама: странци, парламенту, парламентарним одборима, влади, па и обичним друштвима. Принцип је исти: тајно организована и повезана мањина, која здружено делује јасно одређеном заједничком циљу, према хетерогеној и неорганизованој већини појединаца нејасних, неодређених и често различитих погледа. У таквим ситуацијама успех је у већини случајева готово загарантован. У том смислу је слободно зидарство невидљива кичма класног тзв. демократског поретка. Без њега би због својих очигледних и уродених слабости и противречности одавно колапсирао и пропао.
Још једно својство масонерије нарочито доприноси њеном успешном деловању. То је њена међународна повезаност, што значи да се браћа масони и међународно међусобно помажу и заједнички делују у смислу општих масонских настојања и циљева, а што подразумева да је и масонска дисциплина и међусобна солидарност у односу на профане и међународно важећа. Звучи ли саблазно ако кажемо да нашем масону брат масон Кинез треба да буде ближи од његовог профаног сународника. Поред тога ни националне масонске велике ложе нису међусобно једнаке; постоји хијерапија ложа. Национална велика ложа из које се уноси ,масонска светлост' у неку нову националну ложу, дуго остаје њој подређена; односно ложа-инструктор новој ложи. Са овим у позадини треба сагледати и јединство наступа тзв. међународне заједнице и других међународних демократских и капиталистичких институција.
Међународна повезаност масонерије, колико представља њену снагу, толико је њено искушење на националном и државном плану, јер класно опредељену малограђанштину под упливом масонерије доводи у отворену колизију са националним и државним интересом; да се опредељује према интересу и диктату своје међународне класе, а не пронс интрасу сопственог народа и државе, као што је аклатантан пример био 27. март 1941.
И тако дођосмо до главне тачке наше теме: политичка суштина органског схватања. Знамо да постоји знатан број духовно-идејних заједница, политичких покрета, друштвених скупина и много појединаца који на свет, живот, друштво, друштвене односе, државу, нацију и њену политику гледа органски, а то је углавном опречно ономе како све то види индивидуалистичко гледање и његов политички израз тзв. посредничка демократија. Укратко, за њих народ није прости збир појединаца љуто подељених на класе које се међусобно јавно или потајно боре, како га схвата малограђанска демократија или пак марксизам, већ живи организам вишег реда, који сачињавају пређашње, садашње и будуће његове генерације, у коме сви његови сталежи, као и витални органи у организму, врше одређену животну функцију, а за добробит целог народног организма. Нико никоме није подређен ни надређен; сви солидарно делају у живој органској хармонији за добро целине. Појединац остварује своје добро и максимализира га кроз процват природних и органских заједница којима припада - породице, сталежа и народа.
Политички израз органског схватања је сталешка народна скупштина, заснована на сталежима, древним и природним интересним заједницама (старим колико и подела рада у људском друштву), у којој ће сваки сталеж да представља самог себе; сељак - сељака; радник - радника; занатлија - занатлију, лекар-лекара, итд. Народ ће тако најнепосредније могуће бити представљен и заступљен. У скупштини ће се зналачки расправљати о конкретним проблемима, јер ће посланици бити интимни познаваоци проблема сталежа које представљају, а не лаици-теоретичари. Биће то политички модел најближи идеалу што непосреднијег учешћа народа у законодавним и државним пословима; најнароднија од свих демократија. Политичке партије, лишене права кандидације и свога разлога опстанка, ће одумрети природном смрћу.
Но поента овога схватања за нашу тему јесте: народ је живи организам и недељива ОРГАНСКА ЦЕЛИНА, јер је та политичка суштина органског схватања и кључ за разумевање става и определења свих непријатеља тог схватања.
На прво сазнање наше класно опредељене и унутрашње и међународно повезане малограђанштине о народу као органској целини, она у заступницима органског схватања препознаје непријатеља који тражи целинска решења и заговара општенародну политику и интерес. Непријатеља који не даје простора ситно-партијској и класној игри однарођене малограђанштине са тзв. посредном демократијом и скупштином. Непријатеља који потенцијално угрожава њен класни интерес и тежи да народ што непосредније укључи у друштвене и државне послове. И одмах од самог почетка отпочиње борбу против исповедника органског гледишта изражену у разним видовима из свога богатог малограђанског искуства. Ту су: класична инфилтрација, покушаји цепања, измишљања и подметања разних афера, завера ћутања о активностима маркираног ,непријатеља', практично изопштавање из грађанске политике (непризнавањем права грађанства у политици); прогони и забране под лажним оптужбама; и свакако: етикетирање ,,фашистичким", ,,нацистичким", ,,популистичким" и другим ,недемократским' и окуженим терминима. При том је време да се ослободи једне уврежене заблуде, тј. приписивање тих етикета искључиво комунистима; комунисти су као бројнији и агилнији можда били грлатији у проношењу тих парола, али су сами слогани углавном ковани и поникли у крилу наше класно опредељене и однарођене малограђанштине. Одатле су и стално подржаване и подгрејаване, па и данас кад се појаве, одатле потичу.

И у расејању, сви покушаји цепања органски опредељених заједница и њиховог скретања са народног и националног пута и разводњавања њихове народне и хришћанске идеологије, потичу из буџака класно сврстане, однарођене и међународно повезане малограђанштине, данас њене последње и најбедније гарнитуре.

А разлог је био и остао: политичка суштина органског схватања - народа као органске целине, чији интерес треба да врхуни и коме се подређују сви посебни интереси друштвених група и капитала; према којем се кроји и усмерава општенародна политика - а што опет угрожава класни интерес наше отуђене и међународно повезане малограђанштине.

На физичком крају наше генерације, нужно је да јасно подвучемо ова сазнања и искуство и пренесемо га долазећим генерацијама, да би непоколебљиво остале на истински народном духовном и националном путу.

Владимир Љотић
(Искра, 1. мај 2004. године)

Saturday, December 17, 2022

Трећи пут по Александру Солжењицину


Велики руски писац и мислилац Александар Солжењицин, осим што је био бескомпромисни антикомуниста, био је и разобличитељ америчке хегемоније као и политичког система либералне-демократије, за коју је сматрао да је противна православном хришћанству и руској традицији. Као одговор на те ванзаветне странпутице, Солжењицин се ослања на органску мисао, те је његов идеолошки поглед сасвим у духу идеје Трећег пута и истоврсан је нашој зборашкој идеји. 

О тим својим идеолошким погледима, Солжењицин је опсежно писао у својој књизи „Како да поново изградимо Русију", а убрзо по објављивању овог значајног списа (1990. године), Драгош Калајић је написао своју детаљну анализу садржаја истог, у виду чланка под називом „Трећи пут по Солжењицину".

Овом приликом објављујемо одломак из наведеног  Калајићевог чланка, који је уврштен у његов зборник интервјуа и чланака под називом „Русија устаје" (Београд, 2005).

_____________

Солжењицин није ни имао намеру да својим списом обогаћује традицију критике демократије већ је знање сажео и применио ради просвећивања руског народа.

Солжењициново поучавање пружа широки хоризонт убедљивих и непобитних примера наличја демократије те велепревара које се врше у њено име, по формули коју је сковао Розанов: „Демократија је начин помоћу кога добро организована мањина управља неорганизованом већином.“ Такође је непобитно Солжењициново опажање да се и у најстаријим демократским системима данас „важне одлуке доносе на анонимним и неконтролисаним местима, негде иза кулиса, под утицајем група за вршење притиска или лобија". О томе бар Србе није потребно посебно подучавати. Захваљујући честој и нападној „бризи“ америчких конгресмена за „људска права“ на Косову и Метохији, Срби су већ добро упознати са чињеницом да у америчком „демократском“ систему важи правило слично оном у србијанским крчмама: колико пара толико (политичке) музике.

Претпостављам да при негативним лектирама Солжењициновог предлога препорода Русије посебно разјарује његова критика партитиократије као средстава разарање националног заједништва: „Партија означава део. Ако се поделимо на партије – то значи да се раздвајамо у делове. Партија као део народа – коме се она супротставља? Очигледно је да се супротставља народу који није кренуо добрим путем. Ниједна партија се не труди за добробит читаве нације, него само за себе и своје људе. Национални интерес бива заклоњен партијским циљевима.“ Није тешко замислити ни мржњу коју „слободним зидарима“ изазива лектира оних делова објаве Како да поново изградимо Русију? где Солжењицин предлаже да у обновљеној Русији „тајни савези“ буду кривично гоњени  као завере против друштва.

Неопходно је истаћи посебну врлину Солжењицинове критике: она је позитивна, односно почива на позитивним примерима историјског искуства руског народа које ваља обновити и развити: од рехабилитације аристократских и монархијских елемената у управљању државом , преко врлина непосредне демократије у оквиру „земства“, до велике словенске и хришћанске традиције Саборности. У совјетском искуству Солжењицин позитивно оцењује врлине и надасве могућности установа као што су Совјет савета и Совјет националности. Тежећи целовитој и вредносној демократији, Солжењицин тачно уочава да је неопходно успоставити димензије човека и друштва, односно сталеже: „Свако од нас има неки свој посао, стручан је у некој области, и на тај начин има корисно место у друштвеној структури. Обезличена пуна равноправност није ништа друго до ентропија која води у смрт. Друштво је живо управо захваљујући томе што је у себи самом издиференцирано. Државу на својим плећима носе они људи који размишљају, раде и стварају оно чиме земља живи. Што је нација боље организована у друштвене групе, то се очигледније испољавају и њене стваралачке снаге."

Monday, December 12, 2022

О родољубивој поезији


Родољубива се поезија никад не гаси. Гаси се само онда кад настане помрачење робољубља, кад се крене странпутицом, кад се отпади од народа, кад се народ изда, као што је све случај у времену уочи последњег рата код великог дела наше интелигенције и омладине. А кад је народна интелигенција здрава онда увек има родољубља, родољубиве поезије, то је најприродније. Варали би се ако би сматрали да је родољубива поезија само онда и само она кад се укрштавају мачеви, када се воде ослободилачке борбе, када се речима мора наглашавати отаџбина, народ итд. Има родољубивих песама величанствених и дубоких, у којима се уопште не спомињу те речи. Свака истинска поезија је родољубива. Неродољубива је само она ,,поезија" која нема везе са правом уметношћу. То је наше схватање. Човек се не може никад одвојити од своје нације, од свог рода, а то најмање могу прави песници и уметници уопште који су најсуптилнији, најлепши, највернији изрази нације и рода свога...


Ратко Парежанин 

(Одломак из књиге ,,На судбоносној прекретници", ,,Писмо прво", 1. децембра 1946. године)

Saturday, December 10, 2022

Комунизам узима маску родољубља али се у дубини својој, интернационализма не одриче

       

Комунисти поричу нације. Они виде само човечанство - али кроз класе. Човечанство се не дели, по њиховом мишљењу, на расе и на нације, већ на класе. 

Отуда они и неће да знају за националне државе, већ за једну свеопшту федеративну државу, која обухвата цео свет, а којом треба да управља радничка класа. 

Они зато поричу националне истине, већ знају само за класне истине.

Тешко оном, међутим, ко истину не види или неће да види! Истина је као сигнал поред пута. Губи ли што сигнал што га онај коме он служи, не гледа и не види? Не губи ништа, већ онај губи који сигнал не признаје, пориче и не види. 

Тако и овде. Нације и отаџбине понижаване и порицане од стране комунизма, данас му се тако свете, да је комунизам принуђен да сад узима маску родољубља и отачаствољубља и тако пред свет излази и ма да се у дубини својој своје заблуде интернационализма класног не одриче ни може одрећи. 

Јер кад би се комунизам одрекао ове заблуде, онда већ не би био материјалистички комунизам кога познајемо, већ нешто сасвим друго. 

Али отуда је комунизам и осуђен на пропаст. Истина нације и отаџбине је устала и војује против комунизма. И комунизму не помаже при том маска коју у последње време намиче на лице. Већ сам факт да комунизам мора маску носити, а не више отворено и слободно исповедати своје заблуде као истине, доказ је за то.

Димитрије В. Љотић

(Одломак из текста ,,Наш национализам", ,,Нови пут" број 31, од 4. септембра 1938. године)

Wednesday, December 7, 2022

Непролазни закон

     

Наше мерило је Господ Исус Христос. То је непролазни закон нашега живота. ,,Не бојте се оних који тело убијају", али се ,,бојте оних који душу убијају". Код онога који се спусти испод скота душа је убијена.

Живот је стална борба. Непрестано има да се бори, при томе може и да се пада, али треба и да се диже са крајњом решеношћу да се подигне и иде путем који даје снагу коју човек по разуму никад не може да добије. Ако живи по чистоти човек развија своје душевне способности које се никада не би развиле, ако се живи животом испод скота. То се не да разумом схватити. То је надзиђивање душе и духа човековог у Христу."

Димитрије В. Љотић
,,Поводом писма" - 1944. године